Przystępując do egzaminu praktycznego osoba egzaminowana jest obowiązana posiadać odpowiedni strój ochronny w postaci:

  • kurtki z długimi rękawami zapinanej na guziki, zatrzaski lub zamek;
  • spodni z długimi nogawkami;
  • obuwia pełnego, zakrywającego stopę, wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego;
  • rękawic zasłaniających całe dłonie.

Wszystkie niezbędne elementy stroju nasz ośrodek udostępnia osobie egzaminowanej w ramach opłaty za szkolenie. Zdający nie musi posiadać własnego stroju.
Do egzaminu praktycznego może przystąpić osoba, która otrzymała pozytywny wynik z teoretycznego egzaminu państwowego.

Część praktyczna egzaminu państwowego odbywa się motorowerem Yamaha YN 50 (Neo’s, automat) lub Romet Ogar Caffe 50 (4-biegowy) i polega na:

1. Wykonaniu na placu manewrowym zadań:

  • prezentacja dwóch losowo wybranych zagadnień z obsługi motoroweru;
  • przemieszczenie motoroweru bez pracującego silnika w wyznaczonym stanowisku;
  • jazda po „ósemce”;
  • slalom wolny;
  • slalom szybki;
  • hamowanie awaryjne.

2. Wykonaniu w ruchu drogowym zadań:

Przejechania zgodnie z zasadami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem w ruchu ulicznym w czasie 10 minut.

Osoba egzaminowana uzyskuje:

  • POZYTYWNY wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli poprawnie wykonała wszystkie zadania zarówno na placu manewrowym jak i w ruchu drogowym;
  • NEGATYWNY wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne.

Cena egzaminu państwowego: jazda 200 zł

Dokładny przebieg egzaminu

I. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy, oraz ruszanie z miejsca

1. Osoba egzaminowana zakłada kask (zapina pasek pod brodą), posiada odpowiedni ubiór (zapinana kurtka z rękawami, spodnie z długimi nogawkami, odpowiednie buty, rękawice), prezentuje motorower omawiając:
• (manual) sprawdzenie stanu łańcucha, prawidłowo naciągnięty (zwis 25-35 mm) i nasmarowany.

Po wylosowaniu omawia jedno zadanie z następujących:

a) poziom płynu hamulcowego – wskazać zbiorniczek i okienko, właściwy poziom płynu znajduje się powyżej znaku MIN. Motorower powinien stać być ustawiony pionowo na płaskiej powierzchni z kierownicą ustawioną do jazdy na wprost.
b) poziom oleju w silniku:
• automat: wskazać zbiornik dozownika oleju, stwierdzić obecność oleju w zbiorniku. W przypadku jego braku należy uzupełnić. Motorower powinien stać, być ustawiony pionowo na płaskiej powierzchni, silnik chłodny.
• manual: wskazać okienko kontrolne poziomu oleju oraz korek wlewu oleju, prawidłowy poziom pomiędzy MIN-MAX. Motorower powinien stać, być ustawiony pionowo na płaskiej powierzchni, silnik chłodny.
c) działanie sygnału dźwiękowego – sprawdzić włączając zapłon.

Po wylosowaniu omawia jedno zadanie z następujących:

a) działanie świateł zewnętrznych pojazdu – po włączeniu zapłonu:

  • kierunkowskazy lewy i prawy;
  • pozycyjne, mijania, drogowe (manual);
  • mijania, drogowe – po uruchomieniu silnika (automat);
  • STOP – nacisnąć dźwignię hamulca (przedni) i (tylny).

2. Zdjąć motorower z podpórki i przemieścić go w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku, nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko, max 3-zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu).
3. Postawić na podpórce.
4. Dosiad motoroweru, ustawienie lusterek, uruchomienie silnika.
5. Upewnienie się o możliwości jazdy.
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym (oglądanie się przez ramię w obie strony);
b) ocena sytuacji wokół pojazdu.
6. Płynne ruszenie (oglądanie się w obie strony), zwiększenie obrotów silnika (automat).

II. Jazda po ósemce

1. 5-krotny przejazd po torze w kształcie cyfry 8.
a) bez podpierania nogami;
b) bez najeżdżania na linie;
c) bez kierunkowskazów, bez oglądania się przez ramię;
d) silnik nie może zgasnąć.

III. Slalom wolny

Dwukrotny przejazd pomiędzy 5-ma bramkami.
a) bez potrącania pachołków;
b) bez podpierania nogami;
c) upewniać się przed skrętami – oglądanie przez ramię;
d) silnik nie może zgasnąć.

IV. Slalom szybki

Przejazd pomiędzy 3-ma pachołkami, wjazd i wyjazd przez bramki.
a) średnia prędkość przejazdu – dowolna;
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu (nie dotyczy automatu);
c) niepodpieranie się nogami;
d) niepotrącanie pachołków;
e) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne.

V. Hamowanie awaryjne

Rozpędzić motorower do ok. 45 km/h, na polecenie egzaminatora HAMUJ! uruchomić obydwa hamulce i zatrzymać motorower (nie blokować kół, nie jest mierzona długość drogi hamowania).

VI. Jazda w ruchu drogowym zgodnie z zasadami i techniką kierowania.

Trasa jazdy ulicami miasta na żądanie egzaminatora, gdy nie wydaje polecenia – należy jechać prosto. Nie należy jechać zbyt wolno, egzaminator zwróci uwagę na dynamikę jazdy, zwracać uwagę na wyjazd autobusów z przystanków. Egzaminator jedzie za motorowerzystą samochodem osobowym, łączność radiowa pomiędzy egzaminatorem a zdającym.

Przerwanie egzaminu państwowego gdy:

a) kolizja drogowa (nawet nie z winy zdającego);
b) niepoprawne zachowanie się przed przejściem dla pieszych (wyprzedzanie, omijanie, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, itp.);
c) niezastosowanie się do sygnałów świetlnych, osób kierujących ruchem;
d) niezastosowanie się do znaków zakaz: wjazdu, ruchu, skrętu, nakaz jazdy, linia podwójna ciągła, STOP, skręt z niewłaściwego pasa ruchu;
e) nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu pojazdom (zmiana pasa, włączanie się do ruchu);
f) przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 20 km/h;
g) naruszenie zakazu wyprzedzania (ze złej strony, zabronione miejsca, znaki zakazu, itp).

Rejestracja przebiegu egzaminu.

Zapis dźwięku i obrazu za pomocą kamery przez przednią szybę pojazdu. Jeżeli nastąpi awaria urządzenia egzamin zostaje przerwany i powtórzony na koszt WORD-u.